چند نکته راجع به طراحی رابط کاربر (1)

دوست عزیزی که این مطلب را میخوانی، شاید لینک این مطلب در اختیار شما قرار گرفته باشد، شاید از طریق جستجوی وب به این صفحه هدایت شده باشید و یا شاید آدرس این وب سایت جزء بوکمارکها و علاقمندی های شما باشد، بنده موظف هستم قبل از شروع یادآور شوم که این مطلب صرفا یک مطلب تخصصی در باب طراحی رابط گرافیکی کاربر نیست، بلکه موضوعاتی همچون فلسفه، احساس و حتی جغرافیا و تاریخ هم به این موضوع مهم دنیای دیجیتال اضافه شده است، اگر احساس میکنید که یک حرفه ای در طراحی رابط گرافیکی کاربر هستید فکر میکنم این مطلب برایتان مفید باشد و اگر نه چند سطری را مهمان بنده حقیر باشید.

در طراحی رابط گرافیکی کاربر دیگر جایز نیست مانند سالهای قبل هر آنچه که میدانیم را به رخ کاربرانمان و یا در ستیز با سایر همکاران و شرکتهای رقیب به رخ بکشیم، باید بدانیم محصولی که وظیفه طراحی آن را بر عهده داریم به چه کاری می آید، باید بدانیم چه طیفی از کاربران از آن استفاده میکنند و حتی بدانیم بیشتر در کجای دنیا از آن استفاده خواهد شد.

اگر محصولی نرم افزاری که طراحی رابط کار آن بر عهده شماست یک محصول تخصصی به حساب می آید وظیفه شما این است که هر آنچه که در چنته دارید را رو کنید چون کاربران شما افراد خبره و تیز بینی هستند که مو را از ماست بیرون میکشند و شک نکنید که اگر کم کاری کنید کار و سابقه کاری شما بی شک زیر سوال خواهد رفت.

برای مثال خدمتتان عارضم که اگر یک نرم افزار تبدیل فایلهای چند رسانه ای تولید میکنید کاربران زیادی از آن استفاده خواهند کرد از هر سن و شغل و موقعیت و باید دقت کنید که بیشتر جوانان پر شور مشتری این نوع از نرم افزار ها هستند، محیط پویا و واکنشگرا به عمل کاربر میتواند بهترین گزینه برای طراحی این نوع از نرم افزارهای چند رسانه ای باشد. من نمیخواهم راجع به کد نویسی این محصولات بنویسم چون زمان و موقعیت فعلی بنده به من این اجازه را نمیدهد ولی یک نکته را فراموش نکیند اینکه از روش کدنویسی تمیز استفاده کنید که هم در اوایل شروع پروژه و هم در فرایند پشتیبانی و اتمام پروژه برایتان مفید خواهید بود. میتوانید از دکمه های فلت واکنشگرا و یا حتی لیست های کرکره ای تخت که رنگه زمینه آن با یک خط مشکی از بک گراند جدا شده است استفاده کنید، تجربه کنید؛ جلوه خاصی به محصولتان می بخشد. اما ابدا سعی نکنید از عناصر موجود در پکیج پیشفرض IDE  ها استفاده کنید چون همه میفهمند شما یک آماتور هستید.

تا اینجای مطلب فکر میکنم متوجه شده اید که بحث ما یک بحث کاملا تخصصی است. پس ادامه میدهیم.

اگر قصد این را دارید که یک محصول خاص برای کاربران خاص تولید کنید کارتان به مراتب سخت تر میشود. دوباره با یک مثال به ادامه بحث می پردازم؛ فرض کنید که یک نرم افزار تخصصی برای بازگشایی فایلهای کدنویسی شده زبانهای برنامه نویسی میخواهید طراحی کنید جدا از کد نویسی حرفه ای باید طراحی حرفه ای تر داشته باشد.

اشتباه بیشتر طراحان رابط گرافیکی کاربر در این است که گمان میکنند که کاربران تخصصی این نوع از محصولات توجهی به طراحی محصول ندارند و فقط میخواهند که به اصطلاح کارشان راه بیوفتد! اما نه واقعا اینطور نیست بیشتر کاربران تخصصی به طراح و برنامه نویس این نوع محصولات تخصصی به چشم یک همکار و حتی رقیب نگاه میکنند و میخواهند سطح توانمندی آنها را بسنجند. شما طراح گرامی باید تمام سعی تان بر این باشد که حرفی برای گفتن داشته باشید.

پیشنهاد من برای شما این است که با استفاده از محصولات متنوع طراحی اول اینکه بهترین ها را انتخاب نمایید دوم اینکه سعی کنید تمام عناصر گرافیکی را خودتان از نوع طراحی کنید، یا رعایت این نکات هم باعث پیشرفت این علم می شوید و هم اینکه می توانید برای خودتان یک امضاع خاص در طراحی به ثبت برسانید.

توجه به موقعیت جغرافیایی مورد بسیار مهمی است که در بسیاری از مواقع از قلم جا می ماند. فرض کنید یک نرم افزار از هر نوع که فکرش را میکنید با هر موضوع ولی برای کاربران فارسی زبان می خواهید طراحی کنید، به نظر من استفاده از طرح و رنگ مدرن و ماشینی غربی چنگی به دل نمیزند اما در عوض شما میتوانید از عناصر مینیاتوری و سبک طراحی اسلیمی استفاده کنید باور کنید بی ذوغ ترین کاربران به محض مشاهده این نوع سبک طراحی شما لبخندی بر لب خواهند داشت. و نکته آخر اینکه از آزمایش سبک ها و روش های نو ترسی به دل راه ندهید و اینکه در میان محصولات متن باز موارد خوبی پیش روی شما قرار دارد.

حتما این موضوع ادامه خواهد داشت، در قسمتهای بعدی بیشتر به جوانب تخصصی و اینکه چگونه از کد نویسی در طراحی رابط گرافیکی کاربر بهره خواهیم گرفت می پردازم.

موارد مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =